lördag 23 mars 2013

Periodisk fasta

När jag testade endagsfasta första gången för två år sedan tänkte jag att det också var sista gången. Sedan dess har jag flera gånger (här och här) skrivit om teorier som berör fasta, inte minst kalorirestriktion. Teorin verkar vettig, men ack så tråkig. Vem gillar att svälta? Jag gillar god mat. Det är inte svårt att välja bort onödiga kalorier, som godis, kakor och skräpmat. Men det är svårt att avstå från en god middag. Fast det är ju det som är fasta. Att avstå.

Varför fasta?
Varför ska man överhuvudtaget fasta? Det kan finnas många skäl, men ett skäl är att det kanske ger ett längre och ett friskare liv. Det finns intressanta kopplingar mellan halvsvält och ett långt liv. Den första upptäckten av ett samband mellan lite mat och ett långt liv var att medellivslängden ökade med hela sex år under den stora depressionen på 1930-talet i USA. Vilka var mekanismerna bakom detta? Man tror nu att medellivslängden ökade därför att cellerna ställde in sig på sparläge och räckte lite längre.
IGF-1.
När vi har god tillgång till föda, ställer våra celler in sig på tillväxt genom att utsöndra hormonet IGF-1 (insulin-like growth factor 1), vilket också gör cellerna mer mottagliga för cancer, stroke och diabetes. Cellerna är mer inriktade på tillväxt än underhåll och bortser från olika former av cellskador. En populär liknelse är att se kroppen som en bil där IGF-1 är gaspedalen. Hormonet trycker gasen i botten och kör så länge det går, utan att bry sig om att göra regelbunden service och besöka verkstaden om något går sönder. Om cellen däremot svälter ställer den in sig på underhåll, på att vara rädd om det den har. Därmed räcker cellerna längre. Halvsvältande celler har en fulltecknad servicebok. I studier från Baltimore National Institute on Aging har man visat att lägre nivåer av IGF-1 ökar fettförbränningen och skyddar hjärnan mot åldersrelaterade sjukdomar i hjärnan som Alzheimer och Parkinson.

Människor och djur
Det finns flera studier på kalorirestriktion, på alltifrån jäst till apor. Men det finns ganska få studier på människor. Vi lever ju så länge. Forskarna vill helst mäta effekterna tills forskningsobjekten dör. I studier på möss har man sett att livet har förlängts, men man har inte sett samma effekter på apor.

Det finns alltså inga tydliga bevis för att ett konstant kaloriunderskott skulle ge ett längre och friskare liv. Däremot kanske fasta, d v s en mycket lindrigare form av stress, förlänger livet och gör oss friskare. Det är inget onaturligt att fasta. Tvärtom torde vi vara evolutionärt anpassade till att vara utan mat under kortare perioder. Stenåldersmänniskorna åt knappast frukost, lunch, middag med lite snacks där emellan. När det fanns lite mat tvingade hungern människan att leta mat och det kanske är den största hälsoeffekten med fasta. De som gav upp dog ut, medan de som gav sig ut och letade, sprang och ansträngde sina hjärnor, överlevde och skickade sina gener vidare.

Fasta ger nya hjärnceller
Ett djur som varit utan mat en dag blir mer aktivt. Fasta är en mild stressfaktor som motiverar djuret att öka aktiviteten i hjärnan. För att överleva måste hjärnan jobba hårdare. I en studie med varannan dags fasta såg man att produktionen av BDNF - brain-derived neurotrophic factor - ökade med mellan 50 och 400 procent. BDNF är ett slags gödningsämne för hjärnceller och mycket viktigt för lärande och minne. Det skyddar också hjärnan mot sjukdomar som Alzheimer och Parkinson. För möss som fastade varannan dag sköts Alzheimer upp med ett halvår, vilket motsvarar 20 år hos människor.




Eftersom fasta evolutionärt motsvarar risk för svält och död, blir det oerhört viktigt att försöka minnas var man tidigare hittade mat, man kanske måste ut på djärvare utflykter, undkomma fiender och rovdjur och hinna ikapp bytesdjur. Det är därför som det behövs nya hjärnceller. Löpning skapar också nya hjärnceller, genom att öka produktionen av BDNF. Löpning och fasta är kanske historiskt länkade i vårt DNA. När vi blev hungriga, blev vi tvungna att börja springa.

Varianter av periodisk fasta
Fasta kan sägas börja efter ett 6 - 12 timmar, eller när kroppen använt all glukos i blodet och börjat omvandla glykogenlager i lever och muskler till glukos. När dessa lager är tömda börjar cellerna gräva i fettlagren och levern bildar ketoner som hjärnan kan använda som bränsle. Denna process kommer igång efter några dagar. Men man behöver inte fasta i dagar. Det räcker med timmar, för att uppnå många av hälsoeffekterna.

Varannan dags fasta
Denna metod går ut på att man äter 25 procent av sitt dagliga intag en dag och sedan får man äta hur mycket - ja, så mycket man orkar - nästa dag. sedan rullar det på så. Man kan aldrig kompensera antalet kalorier man får i sig dagen man äter endast 25 procent genom att mycket nästa dag. Om någon har prövat det så kommentera gärna. De flesta borde kunna gå ner i vikt på den varianten om de håller sig till 25 procent en dag. Det är nästan svårare att äta 175 procent av sitt dagliga intag än att äta 25 procent (5-600 kcal för en man och 4-500 för en kvinna). Om jag vore överviktig, skulle jag nog testa denna variant först.

5:2-metoden
Fem-två är en fastemetod som blivit mycket populärsistone, förmodligen för att den är lättsam. Det är svårt att helt avstå från mat, men att äta litegrann (5-600 kcal för en man och 4-500 för en kvinna.) två dagar i veckan mot att man får äta det man vill resten av veckans dagar, är inte särskilt ansträngande. Det är för kort tid för att humör och vardagsliv ska påverkas, men det är tillräckligt lång tid för att hälsoeffekterna av fasta ska slå igenom.

16 timmars fasta
Denna variant testade jag i veckan, från lunch till frukost. Det gick bra och frukosten dagen efter var otroligt god. Jag hade köpt hem en riktig hotellfrukost. Många föredrar att fasta från kvällsmacka till lunch, dvs från kl 20:00 till 12:00 dagen efter. Det är skönt att lägga sig utan att vara hungrig och dessutom sover man bort halva fastan.

Jag testar femtvå-fasta
Jag är försiktigt positiv och lite nyfiken och det är nog framför allt effekten på hjärnan som jag tror på. Andelen kroppsfett torde också minska, vilket sedan tidigare kopplats till god hälsa. Det verkar inte som att fasta triggar fettinlagring som man sett vid jojobantning. Fasta ökar också HGH (Human Growth Hormon), som kan sägas vara ungdomens källa. Utsöndringen ökar kraftigt efter 13 timmars fasta. Hgh hjälper cellerna att använda fett istället för glykogen och har en rad positiva effekter.

Jag tror mest på femtvå-metoden, för den verkar enklast att få in i vardagslivet. Man vill ju äta lunch med kollegor och man vill ta något på morgonen och gärna en liten bit innan läggdags också, så att man inte lägger sig hungrig. Dessutom behöver man bara ha koll två dagar i veckan. Det kan snabbt bli en vana och det är lagom träning för viljestyrkan. Hunger gör också maten godare. (Varför är vi så rädda för hunger? Man ska alltid ha en liten matbit redo, känns det som.)

På sikt - dvs i takt med att man åldras - tror jag det är viktigt att dra ner på kalorierna. Människor som lever länge har ofta bra gener och de äter lagom. Förr i tiden, innan skräpmaten invaderade den japanska ön Okinawa, åt man tills man kände sig lagom mätt. Man åt sig inte proppmätt. De har den största andelen pigga hundraåringar. Den kommande generationen verkar inte lika fräsch. I USA finns en religiös sekt som kallas sjundedagsadventister och de äter sig inte heller mätta, utan de äter lagom. Deras hälsa och medellivslängd är mycket över normala amerikaners.

Men som med allt är individer olika. Fasta passar inte alla och än så länge finns det för få studier på människor för att man ska känna till alla effekter. I väntan på det kan man pröva själv. Kanske jag får en fastare kropp. Five:two - here we go.


Fler inlägg om fasta:


41 kommentarer:

  1. Sjundedagsadventisterna äter också väldigt mycket vegetariskt/veganskt OCH är dessutom oftare tillhörande övre skiktet av inkomsttagarna så det finns flera faktorer än bara maten där.

    Jag har av "misstag" testat att äta 300-500 kalorier vissa dagar pga att jag glömmer av att äta. Det jag kan säga är att första dagarna blir man extremt hungrig men efter ett tag så slutar hungern att komma och det är väl här det kan bli lite farligt eftersom jag ibland gått flera dagar på raken där jag ligger på kring 500 kalorier utan att jag tänker på det. Det är egentligen när jag tränar som jag äter för att det är då jag vet att jag förbrukar energi :)

    Varannandagsfastan verkar ju faktiskt var en rätt så praktisk ide om man har de ambitionerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag prövat 5:2 av misstag också, särskilt under studietiden. Jag har ingen aning hur jag kommer att reagera nu. jag tror inte det ska vara så svårt, men om jag blir grinig och trött kanske det inte är någon mening, åtminstone inte med den varianten.

      Radera
  2. Svar
    1. Aha, är det så okinawa-dieten heter. Jag trodde först det var ett burop det där:D

      Radera
  3. Intressant post, brukar ibland fasta middag till middag. Brukar iofs bli rätt tufft på eftermiddagen då jag brukar trilla dit och äta. Men jag upplever mig så otroligt lätt i kroppen vid löpningen under faste perioden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 24 timmar låter tufft, men det är ju en bra träning av viljestyrka också. Gäller att inte trilla dit. Det ska bli spännande om jag märker någon effekt. Det blir väl ett inlägg om det om några veckor.

      Radera
  4. Jag "går" på periodisk fasta mellan 20:00 och 12:00, och har gjort det sedan november 2012. Vet egentligen inte om jag minskat fettprocent eller något sådant, men det jag har känt är att jag är mycket piggare på förmiddagen och att det tar mycket längre tid innan jag blir hungrig på kvällen, vilket ger stora fördelar nu när man är student och behöver studera mycket. Då är det lättare att sitta kvar på skolan när klockan egentligen är middagstid, och skjuta upp middagen en timme eller två.

    Jag tränar löpning 2-3 dagar i veckan och ser inga hinder där heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. INtressant att du känner dig piggare. Mina första intryck är också att jag känner mig lite piggare. Mer om det i nästa inlägg.

      Radera
  5. Bra post! Men du ska inte tänka på fasta som nånting tillkrånglande som ska kräva EXTRA planering jmf m att äta. Att inte göra nånting måste vara enklare än att göra nåt. Ät ordentlig middag så somnar du inte hungrig, sen slipper du äta frukost och kan ändå äta lunch ... Efter ca 16-18h fasta. Semester? Ät ordentlig frukost och slipp oroa dig över lunchen (åker nån frukt/glass/öl ner må väl det vara hänt), blir två minifastor på 10-13h

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det borde vara enklare. Det svåra är alltomkring, det sociala livet. Men jag tror vare sig 16/8 eller 5/2 fasta är särskilt svårt egentligen. Fast det vet jag mer om om några veckor kanske.

      Radera
  6. Jag har tillämpat periodisk fasta 16/8 i över ett år nu, fungerar bra för mig.

    Skulle dock vilja påstå att 16/8 varje dag är nästintill meningslöst när man konditionstränar relativt mycket. Detta eftersom den biokemiska effekten av fasta är just energibrist -> AMPK aktivering -> Autofagocytos, GLUT4 uppreglering och med det bättre insulinkänslighet, utsöndring av HGH (Human Growth Hormone, som hjälper att "skona" musklerna från nedbrytning) etc. Lite slarvigt uttryckt...

    Detta är ju precis det som händer när man rör på sig en längre tid utan att äta. Därför blir ju att fasta varje dag och konditionsträna som att ta en promenad innan man springer - inte dåligt, men kanske inte helt meningsfullt. Kan varmt rekommendera leangains.com en mycket välskriven blogg av Martin Berkhan, väl ansedd "expert" inom periodisk fasta.

    Rent spontant skulle jag säga att en eller två 24 timmars-fastor (middag till middag) per vecka är en bättre idé för en konditionstränande individ som ändå vill skörda de hormonella fördelarna av periodisk fasta. Denna 24-timmars fasta brukar också kallas EatStopEat efter en bok av Brad Pilon, en kanadensisk PF-förespråkare.

    Jag skulle också vilja hävda att det är AMPK-aktiveringen och mTOR in-aktiveringen som är den fundamentala fördelen. För icke-konditionstränande människor är min åsikt att 16/8 (middag till lunch-fasta) är att föredra, då detta på ett simpelt sätt ger en, över dygnet, bra energibalans.

    Bland styrketräningsmänniskor finns det en föreställning att ju mer proteinsyntes desto bättre, alla som är lite pålästa inom cancer-området och inställda på att leva länge vet att så inte är fallet, att konstant vara i "mTOR-mode" kan trigga och öka risken för cancer och andra sjukdomar, vi behöver balans, vi behöver också "AMPK-mode".

    Jag tror dessutom att fördelarna av att vara i "mTOR-mode" blir större när man innan varit i "AMPK-mode". En viss superkompensation kan äga rum och gynna muskelbyggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år ... Bra gjort! Såg att det stod mycket intressant på leangain. Ska läsa in lite mer där eftersom det blir fler inlägg om fasta. Just nu kör jag 5/2 men jag ska nog pröva lite olika varianter. Det viktigaste är hälsan, den långsiktiga hälsan.

      Bra sagt om balansen mellan mTOR och AMPK. Helt överens om det.

      Radera
  7. Jag testar femtvå-metoden sedan förra veckan och det första som slog mig förra veckan är hur pigg jag blev. Jag har känt mig lite trött sedan årsskiftet, inte jättetrött men ändå så att jag känt att jag inte orkat/velat träna som vanligt (har tränat ca 3 ggr i veckan istället för 5-6 gånger). Men dagen efter första fastedagen så var jag jättepigg och det höll i sig :) Jag fastar middag-middag, dels för att då är 1/3 av fastan gjord när jag vaknar och dels för att det blir minst anpassning av mitt sociala liv. Kul att läsa om andra som provar samma sak. Jag hoppas att detta kan bli något som kan bli permanent i mitt liv, till skillnad från "dieter" som jag provat så känns detta som något jag kan hålla i länge, kanske resten av livet, vem vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det kul att dela erfarenheter:) Jag tycker också den sociala biten är viktig. Som det känns nu tro jag också att jag kan köra fasta periodvis resten av livet.

      Radera
  8. Jag har minskat min fettprocent från 12,5% till 9,0% på 10 veckor med 16/8-metoden i år (i praktiken blir det dock oftast 15/9 fasta/föda). Jag tränar ingen löpning eller annan cardio utan styrketränar endast (totalt 4h i veckan) och jag är 42 år gammal.

    Jag fastar från ca 20:30 till 12:00 och tycker faktiskt att det är enbart positivt att få hoppa över frukosten för att bl.a. spara tid. På samma sätt är det skönt att slippa tänka på att äta var tredje timme som jag tidigare skrämdes att göra av kosttillskottsindustrin.

    Dessutom kommer jag i säng tidigare och sover mer tack vare att jag inte längre känner att jag måste ta något att äta efter middagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också 16/8 låter enkelt, nästan för enkelt. Intressant att du kommer i säng tidigare. Det är något jag har haft problem med länge. Jag velar lite mellan 5/2 och 16/8. Tänker pröva mig fram. Just nu kör jag 5/2.

      Radera
  9. Kul att du tar upp detta! Jag har tidigare testat 16/8, men tänkte nu prova 5/2. Hur tänkte du lägga upp intaget under fastedagarna? Fastar du helt under 24h eller äter du de tillåtna 500-600kcal? Om du äter, delar du då upp det på flera mindre måltider eller håller du det till en större?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna. Jag fastar två dagar, typ söndag och torsdag. Jag äter knappt 600 kcal utspridda på en liten frukost, lite lunch och en liten bit på kvällen. Jag har intr prövat att äta allt som ett mål, men det kanske fungerar bättre. Det måste jag testa innan jag vet.

      Radera
    2. Inspirerande, ska bli kul att ta del av resultatet. Nyfiken på vad och hur mycket mat det blir faste dagarna? Protein/ kolhydrater?

      Radera
    3. jag kommer att ge lite rapporter framöver hur det går. Kanske också vad jag äter. det blir man nog bättre på med tiden. jag har ingen egentlig koll på fördelningen, men jag försöker äta näringsrikt. En lätt frukost, lätt lunch t ex sushi (100 g sushi är 110 kalorier) och sen något på kvällen. Jag har ganska bra känsla för hur många kalorier som finns i mat så jag höftar mellan tummen och pekfingret. Försöker ligga lite under 600 kcal.

      Radera
  10. Jag började med 5/2 fastan denna vecka efter sett vetenskapens värld och läst din blogg. Men jag undrar om 5/2 fastan är samma sak som 24timmars? Eller om 5/2 fastan ska vara dagar med 400-600kcal medan 24timmars är utan kcal (dvs middag-middag)? Jag körde en dag med 500kcal (frukost, lunch o middag) vilket gick bra men ganska jobbigt. Andra gången körde jag middag-middag (middag kl 18, dagen efter 400kcal fram till middag kl 18), och detta var ju enkelt (nästan för lätt). /Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Kul att du blev inspirerad att testa fasta:)
      Du har rätt i att 5:2 är fasta dagar man äter 4-600 kcal och 24 timmar fasta är dagar helt utan mat (inte 400 kcal däremellan;) ). Jag lutar åt att det är bättre att äta de där 4-600 kcal i 5:2 senare på dagen så att man har något att se fram emot. Men det vet jag mer om sen. Jag tror 5:2 passar de som tränar mycket, men att 16/8 egentligen är lite lättare. Om du äter middag kl 18 ska du alltså avstå från de där 400 kcal till kl 10 morgonen därpå om du följer 16/8. Inte särskilt svårt om man sover gott och länge:)

      Radera
  11. Tack för ditt svar, då är det som jag misstänkte och får ändra lite i min planering :) Tyvärr tycker jag att vissa texter jag läst blandat ihop 5/2 och 24timmars. Även ett svar på din blogg handlade om middag-middag men jag kanske missförstod, den personen kanske inte åt något mellan middagarna. Jag tycker 16/8 är svår för det handlar om att göra så VARJE dag, och vill kunna unna mig något på kvällen ibland och äta frukost på helgen. Jag har iofs märkt att jag inte behöver frukost, är lika pigg (el piggare). Kan få hungerkänslor men då brukar jag ta en liten kaffe. Tack igen!
    /Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev om middag-middag och då äter jag inget däremellan. Jag äter middag dag 1 och sedan äter jag inget alls fram till nästa middag dvs ca 24h fasta (i verkligheten mer runt 22h, beroende på att jag äter middag olika sent olika dagar).

      Radera
    2. Vad bra, då fick jag klarhet i det :) Tack!

      Radera
    3. Enligt en artikel i SvD räcker det med 2-3 ggr/vecka för att ge resultat även för 16/8 fastan. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halvfasta-kan-forlanga-livet-sa-fungerar-metoden_7809248.svd

      Radera
  12. En annan fråga, om man skall pröva 5:2 metoden, bör det gå någon dag emellan fastan eller kan man köra två dagar i sträck?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki! Enligt metoden ska man köra två åtskilda dagar. Det gör fastan lite mer uthärdlig. Man kan nog fasta två dagar i rad också om man klarar det, men jag tror det är bäst att hålla dagarna åtskilda.

      Radera
  13. hej!
    jag har ätit varannandagsfasta i två veckor nu..
    gör det främst för hälsan, men också för att bli av med lite fett runt midjan och sötsug
    det går väldigt bra och jag har blivit smalare.
    'ätdagarna' har varierat från chips och godis (någon dag i veckan) till vanlig husmanskost. problemet är att jag har svårt att få i mig mer än normalt på ätdagarna (utom chipsdagarna).
    är ganska smal och funderar på att lägga fastedagarna var tredje dag framöver - blir väl som 5-2 då per vecka.
    mycket pga av risken för mig är att jag äter för lite på ätdagarna. kommer liksom in i att inta lite kost och känner att ätdagarna börjar likna fastedagarna..
    men jag rekommenderar varannadagsfasta för snabb viktnedgång och framförallt för hälsofaktorn..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det funkar:) Jag tror också att varannandags fasta är bäst om man vill gå ner i vikt om man klarar av det. Jag har inte testat den varianten själv så det var bra med återkoppling på den:)

      Radera
    2. mätte mig idag efter en vecka...
      1.5 cm i midjan
      2 cm i navelhöjd
      0.5 cm över stussen
      har jag gått ner på en vecka med varannandagsfasta inklusive godisdag på fredagar, har ätit det jag ville på ätdagarna. under fastedagarna lägger jag mer vikt vid att det är rå mat + det protein jag tar vid det största målet vid lunch (sallad+kyckling eller två ägg), på em har det blivit frukt, bär och någon dag då jag var lite yr tog jag två skivor glutenfritt bröd....
      tror jag kan finna balansen i detta så att jag äter tillräckligt på ätdagarna och då är det inget problem med halvfastan eftersom det ändå blir något att äta även om det är lite...
      tycker jag vant mig lätt vid detta. kändes svårt första gången jag hoppade frukost, men det var inget problem så då klarar jag hela dagar också..

      Radera
  14. Hej

    Jag har de senaste veckorna gjort som så att jag har ätit sista måltiden kl 18:00. Därefter har jag fastat helt nästa dag och ätit först på frukosten dagen efter fastan. Det blir alltså 36 timmar utan någon mat alls. På frukosten äter jag sedan 600 kalorier och äter sedan lunch vid 12:00. Det blir då 36 timmar utan något och 42 timmar med 600 kalorier.
    Vad tror du om det?

    Med vänlig hälsning

    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel! Det påminner om endagsfasta som jag testade lite för två år sen. Inkl nattsömn blev det ju nästan 36 timmar. Kör du enligt denna metod borde det räcka med en fasta i veckan. Men det är lite tuffare än 5/2 och 16/8. Men om du klarar det så är det ju bara att köra på:)

      Radera
  15. Hej.

    Jag har i ett par veckor testat samma metod som Daniel.
    Men jag har väntat till lunchen bara för att späka mej lite extra när man ändå håller på. Jag kör Tisdag och Torsdag, för då kan jag unna mej lite extra på helgen. Jag har inte tagit några mått men hitills är det 5kg och jag känner hur kroppen stramas upp och har blivit mycket piggare

    Mvh
    Bodd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gjort Bodd! Fem kg är ganska många kalorier och jag förstår att det känns bra:)

      Radera
  16. Hej!
    Jag provar 5:2-metoden
    Jag tycker det är svårt att veta hur mycket kalorier jag får i mej. Klockan 9.30 tar jag kaffe med mjölk, en smörgås med räkost och ett ägg med kaviar till frukosten. Sen tar jag en protein drink med mjölk och en banan efter träning runt 13.30 och fastar sedan till kl 9.30 dagen därpå. På eftermiddagen tar jag en kaffe med mjölk igen. Får jag i mej för mycket kalorier?

    Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nilla!
      Jag tror du ligger bra till. En banan innehåller ca 100 kcal, ett ägg 75, en smörgås med räkost drygt 100 och en proteindrink kanske 150 (vet inte vilken). Lite mjölk i kaffetkanske fyller ut till 500. Fastedagar kan man ju dricka kaffe utan mjölk eller byta ut banan mot äpple. Men jag tror som sagt du ligger under 500.

      Radera
  17. Hej! Spelar det någon roll egentligen hur jag fördelar mina 500kalorier under dagen som jag inte äter mer än dom 500kalorier?
    anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Du kan fördela kalorierna precis hur du vill. Det står mer i nya inlägget
      http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/05/allt-om-periodisk-fasta-varianter-del-2.html

      Radera
  18. Hej !

    Jag har testat 5/2-metoden nu i 5 veckor och har bara positivt att säga.
    Gått ner 5 kg i vikt och känner mig Mer allert än tidigare.
    Har också tagit en massa prover såsom blodfett, blodsocker, kolesterol men däremot inte IGF-1. IGF-1 skall jag ta on ca 5 veckor och det kostar 325: extra.
    Jag har fastat (575 kcal/dag)2 dagar efter varandra utan några som hellst problem.
    Hoppas nu bara att mitt IGF-1 också har sjunkit en del ???
    "
    Jag kan också avslöja att jag är 75 år men är "nästan yrkesverksam" bygger hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande ... Det skulle vara kul om du hörde av dig om ditt IGF-1:)

      Radera