torsdag 23 april 2015

Om attraktiva löpare och om räntor

Igår skrev jag ett ganska populärt inlägg på Hjärnfysikbloggen om varför löpare är så attraktiva. Bevisen är glasklara. Människan utvecklades som löpare på savannen och det naturliga urvalet gynnade bra löpare, som drog hem mer kött och lockade fler honor. Det kan inte vara på något annat sätt. Det går t o m att mäta. Det var klart att läsarna på Runners World gillade det:)

Förra veckan tog jag det lite lugnare, men den här veckan är det full rulle på löpningen igen. På söndag tänker jag åka ner till Sundsvall och springa ett rejält långpass.


Jag skriver som bekant om allt möjligt och det blev jag påmind om igår. Jag fick ett mail där en läsare tackade för en artikel om räntan som jag skrev för snart tre år sedan. I slutet av 2012 sa en enad kör av bankekonomer att det var läge att binda räntan på 5 år. Femårsräntan låg då kring 3,5%. Den rörliga låg strax under. Jag kom dock fram till att experterna hade fel och att det var smartast att välja rörligt. Så här i efterhand kan man konstatera att de som lyssnade på experterna hittills har förlorat runt 60 000 på ett miljonlån om de band vid den tidpunkten. Förmodligen kommer de att förlora ännu mer de kommande åren. Det är ju trist, men det var riktigt kul att det finns personer som läser bloggen och tar till sig texterna. Men det är också en påminnelse om att man inte ska lova för mycket. Nästa gång kan jag ha fel och då kanske jag får ett argt mail. Jag tror inte jag ska ge några fler ekonomiska råd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar