tisdag 24 februari 2015

Sängliggande

Jag har varit sängliggande några dagar. En luftburen och välbeväpnad grupp influensavirus invaderade min kropp. Jag hade fått vissa förvarningar, men det är svårt att helt undvika människor och man kan ju inte köpa coldzyme varje gång man anar en ökad risk. En tröst är att jag blir immun mot just detta virus några år innan det muterat till oigenkännlighet, men det finns tyvärr andra stammar av influensavirus som också vill åt min kropp.

Igår kändes det som det rann sirap i synapserna. Tankarna rann sakta som smält kola i hjärnan. Jag försökte läsa en bok, men bokstäverna gled iväg. Idag känns det bättre. Jag orkade ju skriva det här. Men det rinner fortfarande kolasås i hjärnan.


Jag brukar inte äta något feberdämpande så länge jag inte är i livsfara. Jag litar på hjärnans termostat och jag vill att febern gör sitt jobb. Det var dessutom ganska intressant (i eländet måste man hitta något …) att studera kroppens värmereglering i realtid. Först började jag huttra och jag letade fram ett tjockt täcke. Hjärnans syfte med det var att höja temperaturen. Virus gillar inte värme. Det var jobbigt att huttra, men kanske det ledde till lite extra brunt fett, försökte jag tänka med kolasåsen. Sen, när hjärnan bestämde sig för att det var dags att återgå till normal temperatur under natten, började jag svettas. Lakan och täcken blev genomblöta. Jag tog av mig det tjocka täcket, d v s jag och kroppen gjorde precis tvärtom vad den och jag gjorde när febern steg. Det finns inte många grader av fri vilja när man är sjuk. Förhoppningsvis tog febern död på alla virus. Just nu känns det ganska bra, men influensa kräver längre återhämtning än en vanlig förkylning.

Nytt inlägg om puls och pulsträning på Runners World
Pulsen är en bra indikator på hälsotillstånd. Om vilopulsen är förhöjd med 5-10 slag, då bör man överväga om det krävs vila. Det kan bero på infektion eller överträning, alltså någon typ av stress som aktiverar det sympatiska systemet.

Jag känner jag lite oro över att starten i Stafettvasan är i fara. Jag har respekt för influensa. Det kan ta tid att återhämta sig.

Om jag känner mig piggare senare idag eller imorrn så skriver jag färdigt ett inlägg om puls och träning på Hjärnfysikbloggen. Jag hoppas de flesta hittat till den vid det här laget.


6 kommentarer:

  1. Krya på dig. Hoppas verkligen att du kan starta.

    SvaraRadera
  2. Har du medaljchans i jippoloppet Stafettvasan? Om inte varför ens riskera att starta med virus i kroppen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag åker inte med virus i kroppen. Ingen risk. Det är framför allt en social grej med kollegor som jag varit med i under åtta år och vi kom bland de 20 första av över 1000 lag häromåret. Men det är mest för festen efteråt som de flesta är med tror jag.

      Radera
  3. Johan !Har använt Coldzyme ett par ggr under senaste två åren och det har funkat varje gång, Fästmön likaså antingen jar det bromsat eller kortat sjuktiden. Klockrent ;-)
    Sen är det ju så som du skrivit i din eminenta blogg trim försätter berg och tro.
    Kämpa samt hoppa studsa, gör vad du vill, men vad du än gör så ligg inte still
    // Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara en produkt som fungerar ovanligt bra. tack för uppmuntrarn. Är lite piggare nu igen:)

      Radera