torsdag 25 oktober 2012

D-vitamin och immunsystemet

Nu lutar sig det norra halvklotet allt längre bort från solen och vitaminbristens skugga breder ut sig. Solen värmer inte mycket. Men den ger ljus och solljuset är viktigt för att reglera vår sömn. Vinterns solstrålar kanske är de viktigaste under året. Fast de ger ingen vitamininjektion just nu. Solstrålarna måste falla i minst 30-45 graders vinkel för att borra sig ner genom huden till D-vitaminets byggsten: 7-dehydrokolesterol - en sorts kolesterol som under inverkan av UVB-ljus bildar D-vitamin i en fotokemisk reaktion.


Jag lagrade upp stora mängder D-vitamin i fettet under sommaren när solen sken, fast de lagren är tömda nu och det är långt till solens återkomst. I Härnösand inträffar dagen D den 10 maj. I Stockholm den 28 april. Ju längre norrut, desto senare.

De senaste åren har jag knaprat apotekets D-vitamin som innehåller en dos på 400 IE (Internationella Enheter), men nu ska jag testa att öka dosen. Jag har beställt två burkar Holistic D3-vitamin från Bodystore. Varje piller innehåller 2000 IE. Det ska jämföras med att en halvnaken kvart i solen ger upp till 5000 IE av D-vitamin. D-vitamin har i studier kopplats till så mycket som 1 procent av våra gener och påverkar en rad funktioner i kroppen. Jag hoppas att jag ska märka någon skillnad.

Varför vi behöver vitamintillskott
Vanligtvis är jag försiktig med olika former av tillskott eftersom studierna spretar huruvida det är bra eller inte och då är det enklaste och mest rationella beslutet att låta bli. Nyligen visade en stor och välgjord studie att ett piller multivitamin om dagen minskade risken för cancer med 8 %. Andra studier pekar åt andra hållet. Men det kanske var innehållet av D-vitamin i multivitaminpillret som gav utslag. 
När det gäller D-vitamin finns det en teori att luta sig emot och flera studier har dessutom visar på D-vitaminets positiva effekter. Det är en teori baserad på evolutionen. Människan utvecklades vid ekvatorn där det finns solljus året om och min vita hy är ett desperat försök att suga åt sig det lilla solljus som finns i norr. De allra blekaste och rödhårigaste exemplaren av Homo Sapiens lever på de solfattiga brittiska öarna. Neandertalarna som bodde i Europa under hundratusentals år var förmodligen också ljusa och rödhåriga. Det kanske inte är bra om man ska åka på solsemester eller emigrera till Australien, men bärarna av detta ljusa anlag hade fördelar. Om evolutionen hade fortsatt utan större omflyttningar i några hundratusen år hade alla nordeuropéer kanske sett ut som skottar och irländare. 
Mörkhyade inuiter. TheFluffyLiberal

I maten finns bara små mängder D-vitamin. I fet fisk, ägg, lever och feta mejeriprodukter finns dock ganska stora mängder vitamin D och de innehåller också mycket fett. Med tanke på detta är det rimligt att anta att våra kroppar utformats att absorbera det lilla extra D-vitamin som vi kan få från mat i samband med en nypa fett, gärna i form av en fet fisk. Flera studier visar att feta fiskar är nyttiga och det kanske beror minst lika mycket på att de innehåller vitamin D som på innehållet av omega 3? Faktum är att eskimåerna till skillnad från européerna har behållit sin mörka hud. De fick i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten. De gjorde sig oberoende av solen som ändå lyste med sin frånvaro halva året.

D-vitamin och SLE
Antalet forskarrapporter som visar på effekter av D-vitamin växer hela tiden. I dagarna publicerades en ny klinisk studie som ger visst hopp om att D-vitamin kan lindra effekterna av den autoimmuna sjukdomen SLE. Vid SLE blir immunförsvaret av okänd orsak hyperaktivt och attackerar den egna vävnaden. Symptom kan vara ledsmärtor, artrit, förstorade lymfkörtlar, njurpåverkan, muskelsmärtor, kronisk trötthet, olustkänsla och feber. Symptomen beror på vilket organ eller annan vävnad som är drabbad. Organ som njurar, hjärta, lungor, centrala nervsystemet och blodkärl kan angripas. Även hud, leder, muskler och benmärg kan drabbas. Sjukdomen kommer ofta i skov. Ibland är det ganska bra, ibland är det mycket värre. Omkring 6000 är drabbade av SLE i Sverige, varav 90 % är kvinnor.

I studien följdes 20 SLE-patienter med låga D-vitaminnivåer. Dessa patienter observerades under sex månader och man fann att D-vitamin inte bara tolererades, utan framför allt drabbades inga patienter av skov under uppföljningsperioden. Forskarna fann också långtgående effekter på immunförsvaret, bl a ökade antalet mogna T-hjälparceller, medan antalet Th17-celler minskade. En överdriven tillväxt av Th17-celler anses spela en viktig roll i autoimmuna sjukdomar som MS, psoriasis, Chrons sjukdom och SLE.

Forskarna avslutar studien med att dessa resultat bör: " ... be confirmed in larger randomized controlled trials". Det är ett preliminärt resultat, men i väntan på ytterligare evidens bör man äta D-vitamin under vinterhalvåret, även om man för tillfället är ganska frisk. Förr eller senare blir man sjuk och en del blir förmodligen sjuka för att de har för låga halter av D-vitamin.

D-vitamin och MS
Mest forskning finns kanske på MS och D-vitamin. Det finns ett tydligt samband mellan MS-frekvensen i befolkningen och vilken breddgrad man bor på, som kartan nedan visar. Studier har också visat att personer med MS oftare är födda i maj, vilket satts i samband med att graviditeterna infallit under de solfattiga vintermånaderna.



Man kan läsa mycket mer om D-vitamin och MS på Sune Överhagens blogg.

Årets sista barfotadopp
Snart är marken vit och hal och jag tvingas springa i dubbade skor. Jag springer helst i fivefingers eller barfota och i veckan sprang jag årets sista barfotalöpning. Marken var blöt och kall. Jag drog av mig tåskorna och sprang barfota några kilometer längs eljusspåret. Jag krängde på mig skorna igen när jag kom fram till en grusväg. Fötterna kändes väldigt levande, det är ungefär samma känsla som man får efter ett kallbad.

På fredag medverkar Christopher McDougall i Skavlan och han lär prata om barfotalöpning, gissar jag. Det är tack vare honom jag slipper känna mig udda. Det är kanske inte många som springer helt barfota i kalla Sverige, men rätt många har kastat sina feta skor och springer i minimalistiska skor och försöker lära sig framfotalöpning. Jag kan bara prata för mig själv och jag tycker det är mycket roligare att springa nu, förmodligen för att jag egentligen var född att springa så under en varm sol på savannen. Den varma vitaminrika solen är dock utom räckhåll just nu. 


13 kommentarer:

  1. Intressant detta! Har själv tagit 4000IE d-vitamin dagligen sedan hösten 2008 och min ms har hållt sig på avstånd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant. Jag har följt med inte minst via din blogg lite om MS. D-vitamin och träningen har nog varit viktiga. Det tror jag med.

      Radera
  2. Jag har MS och är född i mars. Tar tillskott av D-vitamin sedan tre år tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som många som fått MS tar d-vitamin nu. Jag antar att det hjälper eftersom du fortsätter på tredje året:)

      Radera
  3. Du skriver ingenting om det men brist på D-vitamin kan också ge depressioner och det är därför ett enkelt sätt att kolla om man har depression eller om det faktiskt bottnar i d-vitamin brist. En vecka efter att man har börjat ta det så ska man upptäcka en effekt....

    Är man fortfarande deprimerad så bör man söka hjälp av läkare och psykolog.

    Ett annat bra sätt att ta sig ur depressioner är att kolla på komedier. http://frihetensvingar.blogspot.se/2011/09/ett-gott-skratt-far-dig-ur-depression.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja brist är kopplat bl a till depressioner. Listan är lång. Vitamin d och komedier som leder till skratt låter som en bra kombination. D blir ju dessutom en skrattande gubbe i :D

      Radera
  4. D-vitamin måste vara det enda, förutom vatten då, som de flesta verkar ense om att vi bör äta. Frågan är bara hur effektivt det är att ta det i tablettform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det är nästan omöjligt att få i sig via födan eller solen under vinterhalvåret så måste man nog köpa piller. Studier ger stöd för att D3 ger effekt.

      Radera
  5. Jag tar mellan 2000-4000E/dag. Även under sommaren. Kollade mina värden för några veckor sedan och är inte ens uppe i den övre halvan av "normalvärde".
    Så nog behöver jag och jag är ganska säker på att de allra flesta i vårt land behöver. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Jag har ingen aning om mina värden. Jag kanske också ligger under gränsen under vintern. Kanske ska kolla nu när jag äter 2000 IE var jag ligger.

      Radera
  6. återkopplar till detta jag precis snubblade över och snabbt läst igenom: http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

    SvaraRadera