tisdag 13 december 2011

Motion och BDNF

Från första början har denna blogg handlat om det ömsesidiga beroendet mellan hjärna och löpning. Sedan dess har flera studier kommit som bekräftar detta samband. När det gäller löpningens effekter på hjärnan handlar det framför allt om proteinet BDNF, Brain Derived Neutrophic Factor.
BDNF
Allt som rör hjärnan handlar om rörelse. Nervsystemet utvecklades för att förutsäga nästa rörelse, vilket hjälpt organismen att överleva. Stillastående växter behöver ingen hjärna för att förutse vad som ska hända, eftersom växternas handlingsutrymme är begränsat. Om jag glömmer att vattna mina blommor dör de utan en ansats till att röra sig eller säga något. Eftersom hjärnan har utvecklats för rörelse, borde också rörelse i sig ha betydelse för hjärnan. Särskilt när det gäller ansträngande rörelse, som löpning.

Motion förbättrar minnet
För att lära sig om hur motion påverkar hjärnan utformade några irländska forskare ett experiment där en grupp studenter först fick se en serie foton av ansikten och namn på helt okända människor. Efter en kort paus försökte de sedan att minnas namnen när bilderna visades igen.

Därefter fick häften av studenterna cykla i intensivt tempo tills de var helt utmattade, medan den andra häften satt helt tyst i 30 minuter. Sedan upprepades minnesövningen och de som cyklade mindes namnen mycket bättre än första gången. För de som suttit still som skolelever såg man ingen liknande förbättring.

Därefter tog forskarna blodprov och de fann att cyklisterna hade rejält höjda doser av BDNF jämfört med den stillasittande gruppen. Denna studie stärker hypotesen att motion ökar produktionen av BDNF som i sin tur förbättrar en rad olika funktioner i hjärnan.

En intressant pilotstudie
I en annan studie som gjordes på piloter såg man att de piloter som hade en gen som minskade aktiviteten av BDNF åldrades snabbare än övriga piloter. De piloter (38%) som hade denna genvariant försämrade sina testresultat i en flygsimulator tre gånger så fort och man kunde se att de hade något försämrad reaktionstid, navigationsförmåga och förmåga att uppfatta planets position i luften vid ett krisläge. Det var inga stora skillnader, men det allvarliga var att försämringen var så snabb under de två år som studien pågick. Forskarna kunde t o m se att hippocampus - ett område i hjärnan som är viktigt för minne, lärande och navigation - minskade i storlek hos piloter som var över 65 år och som hade denna gen.


En komplex uppgift
Alla som sysslar med komplexa uppgifter kan drabbas av försämrad prestation i takt med stigande ålder, särskilt om de har de gener som minskar produktionen av BDNF. Men denna pilotstudie ger hopp, eftersom vi kan påverka bildandet av BDNF genom att röra oss. Studier på råttor visar att det räcker med intensiva intervaller fem minuter per vecka för att en kaskad av BDNF-molekyler ska spruta ut i hjärnan. I en annan studie såg man att motionerande råttor redan efter en veckas löpning bildade mer BDNF än lata råttor och dessutom frigjorde hjärncellerna molekyler (proBDNF) som är kemiska föregångare till BDNF, som om hjärnan förberedde sig inför nästa pass i råttornas nya liv som motionärer.

Motion är en pump
När vi springer bildas BDNF i hjärnan och det gör oss mer skärpta. Dessutom byggs det upp ett lager så att hjärnan är just in time och redo för nästa steg. Hjärnan speglar hela tiden den verklighet vi lever i. Om vi slutar röra oss, så slutar den bygga upp lager eftersom efterfrågan inte längre finns. Hjärnan är som ett ekonomiskt system.

Det finns alltså egentligen inget val oavsett vilken genvariant som ligger gömd i våra celler. Motion är som en pump i ett skepp som gradvis tar in alltmer vatten. Ju mer hjärtat pumpar, desto lättare att hålla sig uppe. När vi slutar motionera, då sjunker vi allt djupare ner i glömskans hav. 



En liten slutsats
Det tycks alltså som att vi bör träna först och plugga sedan. Det har kanske dubbel effekt. Dels tillverkas BDNF medan du springer som hjälper dig att knyta fast fakta till nervceller, dels frigör löpning arbetsminne som gör att man kan hålla mer information samtidigt i huvudet. Dessutom behöver vi många små tillfälliga avbrott för att förhindra fettbildning och för att frigöra arbetsminne.


Skidpremiär
Jag åkte 10,5 km skidor på södra berget i söndags. Det blev mest att jag körde runt på ängen där det fanns några hundra meter klassiska spår. Jag hade bra tryck i stakningen - styrketräningen jag lagt ner det senaste halvåret kommer jag att ha nytta av. Målet är att kvalificera mig till fjärde startled i Vasaloppet och sedan ta en guldmedalj. På måndagen körde jag ett corepass och styrketräning. Idag tisdag tänkte jag åka skidor men det fanns inte ett spår, så jag knöt fast ett par icebugs på mina fötter och sprang ut på isen för glatta livet.




2 kommentarer:

  1. BDNF är verkligen lovande inom enormt många områden. Kul att se vad närmaste 10-15 åren ger. "Laserpotential".

    Ref din förra post så är jag "still standing" på jobbet sedan din post i våras. Vanan etablerad sedan länge, skulle vara konstigt att sitta och jobba nu.
    lh

    SvaraRadera
  2. Kul att det funkar:) Jag försöker stå upp så mycket som möjligt och nu skulle jag kunna dra ett fräckt skämt men jag avstår:)

    SvaraRadera