måndag 7 februari 2011

Utomhusträning är bra för själen

Jag hade en lugn återhämtningsvecka förra veckan. Tävlingen i söndags tog på krafterna och dessutom har jag tränat hårdare än någonsin hela januari. Jag hade velat köra lite hårdare även under förra veckan, men man måste ta det lugnt emellanåt. Den enda gången jag tog ut mig var på styrketräningspasset i onsdags. Jag rodde fem 500-metersintervaller, lyfte en massa skrot och avslutade med 7 km löpning på rullband. Gymmet ligger i en källare, ungefär sex fot under marken. Det är varmt, svettigt, trångt och högljutt. Man måste nästan skrika till varandra. Men det är värt det. Jag har nytta av styrkan och löpbandet har gett mig många extramil som jag annars inte hade sprungit. Men det är ingen njutning. Det är inte som att springa eller åka skidor utomhus. 



Igår sken solen - ja den värmde lite grann rentav - och jag åkte 10 km skidor i skarpt solljus och gnistrande snö. Trots att det var åtskilliga minusgrader så droppade det lite här och var där solen värmde upp. Det viktiga är dock själva solen och ljuset som den sprider ut, kylan går alltid att hantera. Det går alltid att lägga på ett lager till. Ljuset lindrar vintertröttheten och det gäller att verkligen utnyttja de få timmarna med ljus mitt på dagen. Fast nu är de inte riktigt så få längre. Man kan ana solen både före och efter jobbet. Det känns verkligen bra att inte behöva gå till och från jobbet i mörker.

Utomhusträning har hälsoeffekter
Det ger dessutom en rad fördelar för det psykiska och fysiska välbefinnandet att träna ute i en naturlig miljö, enligt en ny forskningsöversikt. En forskargrupp verksam vid Peninsula College of Medicine and Dentistry i Storbrittanien gjorde en systematisk översikt av ett antal tidigare studier som jämförde utomhus- och inomhustränings effekt på fysisk och psykisk hälsa (en av dessa studier skrev jag om här).

Framför allt gav utomhusträning en starkare känsla av förnyelse, mer energi och positivt engagemang och minskade spänningar, ilska, aggression och depression. De som tränade ute upplevde också mer glädje, mer tillfredsställelse och det var mer troligt att de upprepade aktiviteterna senare. 



Det är spännande att träna utomhus
Översynen visade alltså på en rad positiva effekter av utomhusträning på psykiskt välbefinnande, till skillnad från träning inomhus. Förmodligen för att man vistas i en naturlig miljö. Grönska är lugnande. Vit snö kanske inte är lika lugnande, men en blå himmel ger åtminstone mig en känsla av frihet. Redan nu finns det läkare som ordinerar promenader och löpning utomhus som behandling vid depression och de får visst stöd av denna översikt.

Som tur är har vi i Sverige gott om parker och grönområden, inte minst i storstäderna. Även i gigantiska städer som New York och London har man varit förutseende. NY central park är ju en fullständigt otrolig skapelse och jag ser verkligen fram emot att springa där någon gång. Jag tror det är värre i snabbväxande städer som Mexico City, Manilla och Beijing.

Övrigt
Jag läste om en kille som slagit världsrekord genom att springa 365 maraton på ett år. Bra gjort, men det bleknar ju lite med tanke på vad munkarna på berget Hiei klarar - ett maraton om dagen i tre år.

För övrigt kollade jag upp mitt resultat på Södra berget runt och konstaterade att jag var tre ynkliga minuter från startled 4. Jag trodde jag var långt efter och gav inte allt på slutet. Hoppas verkligen jag kan revanschera mig om två veckor när jag åker Njurunda Runt. Tre skitminuter. Attans:(






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar