tisdag 21 september 2010

90 det nya 40

En skillnad mellan löparspår och skidspår är att man ser många väldigt gamla åkare i skidspåren. Det är inte ovanligt med gubbar som är långt över 80 som segar sig runt. Och man ser dem flera gånger, de håller igång regelbundet.

Per Tesch är professor i idrottsvetenskap på Mittuniversitetet och ligger bakom en studie som presenteras i veckan och som visar att 85-åriga skidåkare har lika bra kondition som 35-åringar som inte motionerar. Gubbarna som testades var minst 80 år och några var över 90 år och de hade dubbelt så hög syreupptagningsförmåga som jämnåriga latmaskar. När forskarna tog muskelprover hade de sega gubbarna en liknande profil som 35-åringarna.

Skidåkning är kanske en av de mest skonsamma träningsformerna genom att det nästan inte sker något mekaniskt slitage. Per Tesch framhåller skidåkning, rodd, simning och cykel som idrotter man kan fortsätta med långt upp i åren. Skidåkning kanske är bäst eftersom det tränar alla stora muskelgrupper. Han är mer skeptisk till löpning, men med förnuft, balans och crosstraining kan man nog springa långt upp i åren.

Det viktigaste budskapet är att om du vill att 90 ska bli det nya 40, så börja träna idag!



Martin Lundström 90 år längs Nydalaspåret i Umeå
Dagens träningspass
På lunchen hade jag ett yogapass och vi fick ställa oss på huvudet. Det gick inte sådär jättebra för mig, men det gav nya perspektiv på mina kollegor. Jag blev imponerad av mig själv att jag kunde knyta ihop högerarmen som befann sig under vaden med armen på andra sidan ryggen, eller hur det var?

Efter jobbet var vi ett gäng på hela åtta gubbar som gick skidgång, älglufsade och struttade uppför backar med sprättande skidgång. Pulsen närmade sig max när jag var på Södra bergets topp. Sen blev jag väldigt trött. Jag har kört hårt i två veckor och det kändes idag. Jag är nog nära gränsen att bli övertränad. Men jag tänker köra hårt veckan ut och sedan blir den fjärde veckan en återhämtningsvecka som planerat och då drar jag ner på träningen.

I morgon blir det roddmaskin, styrketräning och sushi.

3 kommentarer:

  1. Ja, skidåkning är fantastisk bra, allsidig och rolig träning! Det blev dock bara två pass på skidor i vinter för min del trots att det för en gångs skull fanns rejält med snö!

    Jag är helt enkelt usel på att träna alternativt!

    SvaraRadera
  2. Dags för dig att skaffa rullskidor också Johan?!

    /Mats

    SvaraRadera