måndag 2 augusti 2010

Spring inte på vilodagen, tänk istället

Måndagar är heliga för mig. Det är mina vilodagar. I dag sammanföll vilodagen med min första arbetsdag, så det blev inte så mycket vila. Det blev en del akut jobb istället. Men jag sprang inte. Däremot blev det en del promenader och några turer upp och ned i trappor.

Gud skapade världen på sju dagar
I bibeln står det: tänk på vilodagen så att du helgar den. Jag springer mina längsta pass på vilodagen, det är det närmaste jag kommer en religiös upplevelse. Men vilodagar är viktiga, till och med Gud vilade på den sjunde dagen. Fast jag vilar på måndagar, inte söndagar. På måndagen ser jag tillbaka på veckan och vad jag skapat. Det blev hela 72 km den här veckan. Det är inte mycket jämfört med himmel och jord, men fullt godkänt för en syndare. Jag klämde in ett extra långpass och därför blev det mer än jag brukar springa på en vecka.

Tänk på vilodagen
I bibeln står det: "tänk vilodagen", men jag gillar mer att man ska "tänka på vilodagen". Det kan vara nyttigt att koppla av ibland och helga vilodagen genom att glo på en död tv, men hjärnan vill helst vara påkopplad. I stället för att springa kan man tänka på sin vilodag. Läsa en bok eller lösa ett teoretiskt eller praktiskt problem. Men bibeln har rätt, man ska tänka på att ta ledigt ibland.

Jag tror inte jägare och samlare behövde vilodagar för deras dagar var inte fyllda av arbete och de hade ingen kalender. De vilade på maten. När Glog släpat hem en mammut behövde man inte arbeta på ett tag. Vilodagen kom med jordbruket och dess regelbundna rytm. Dagligt slit för födan krävde en dags återhämtning och denna erfarenhet kodifierades i religiösa lagtexter. Gud var herre över herdar och bönder och liksom sina lamm måste Gud vila på sjunde dagen.

Bönder
Det var slitsamt att vara bonde jämfört med att vara jägare/samlare. Risodlare i Asien jobbar sedan flera tusen år 3000 timmar om året i vatten som går till knäna. De tycker att 40 timmars vecka är semester. I Europa jobbade man också hårt förr. Bondefamiljerna slet hårt och hade munnen och alla munnar man skulle mätta nätt och jämnt över vattenytan. Men inte ens då kunde man jobba veckans alla dagar. Även bönder måste återhämta sig. Det är samma för löpare. Vi måste nog också återhämta oss på den sjunde dagen, såvida man inte är Dean Karnazes.

Enligt antropologerna arbetade man mellan 3 och 5 timmar om dagen i jägarsamhällen. Sen roade de sig resten av dagarna, eller bara surrade, slappade och stirrade. Vi jobbar mer, inte minst där jag jobbar. Det är mycket övertid och ofta ska saker fixas i sista minuten. Det är tur att vi har mycket fokus på friskvård.

En och annan hamburgare
Något har vi förlorat när vi blev bofasta och sedan alltmer produktiva, men jorden kan tyvärr inte försörja sex miljarder jägare och samlare. Det finns ingen väg tillbaka. Men vi kan springa och äta som de gjorde på stenåldern. Vi behöver inte äta processade korvar och snabba kolhydrater eller dricka läsk som rinner rakt ut i blodet. Det är våra kroppar knappast gjorda för och våra system blir överbelastade. Insulinresponsen hinner till slut inte med i svängarna och kanske ger upp, vilket leder till diabetes. Själv äter jag en blandning av lite stenålderskost, långsamma kolhydrater (GI) och lite medelhavskost samt medelhavsdricka och mörk choklad. Men jag är ingen fanatiker. Det händer att jag klämmer en hamburgare på McDonald’s också och jag tackar inte nej till fikabröd.

Vi är inga evighetsmaskiner
Vilodagar och återhämtning är viktigt så att cellerna får tid att anpassa sig och för att hjärnan inte ska överväldigas av stress. Det vi känner som stress är ett emotionellt eko av hjärncellernas stress. Lite lagom stress är bra. Det anpassar oss och gör oss starkare, men långvarig stress bryter ner hjärnan och leder till att kortisol frigörs som hjälper till att lagra upp en massa lättillgängligt fett runt buken. Den typen av bukfetma är stress som fått fast form. Det kanske löpare som inte återhämtar sig också kan drabbas av? En liten kula som hjärnan bygger upp för säkerhets skull, trots att man springer och springer. Vill man hålla koll på bukfetman är det bara att plocka fram måttbandet: kvoten mage/höft bör vara under ett om man är man och 0,8 om kvinna är kvinna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar