lördag 3 juli 2010

Min fettklump och jag och ett nytt rekord

Jag har fått mina första följare :-)! Staffan skrev också en uppskattande kommentar på sin blogg och antalet träffar ökar hela tiden. Nu gäller det att fortsätta skriva intressanta texter. Som tur är älskar jag att springa och det är bara att låta fingrarna löpa över tangentbordet.

Bloggandet är verkligen givande och Internet är fascinerande. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till hjärnan. Det är länkar hit och dit, kors och tvärs.

Ständigt dessa hundra miljarder
Det finns en biljon celler (1 000 000 000 000) i hjärnan, varav 100 miljarder är neuroner som står för själva "tänkandet" och resten är olika typer av hjälpceller, så kallade gliaceller. Jag har hittat uppgifter om att det finns ungefär 100 miljarder webbsidor och dessa är i sin tur kopplade till varandra via länkar (hur mänga länkar det finns hittade jag inte). Neuroner är också kopplade till varandra via synapser och varje neuron har i genomsnitt omkring 1000 synapser, vilket alltså ger ca 100 biljoner (100 000 000 000 000) kopplingar i hjärnan.

Antalet möjliga kombinationer av synapser är ett löjligt stort tal, 100 upphöjt med 200. En etta följd av 200 nollor. Det är oändligt mycket mer än antalet partiklar i universum. En googol – 100 upphöjt till 100 - är det största tal som finns, och antalet möjliga synapser är alltså en googol en googol gånger. Det går inte att föreställa sig, det går inte att komma med någon liknelse. Om det fanns lika många universa som det finns partiklar i universum skulle antalet partiklar ändå inte vara i närheten av antalet möjliga kopplingar. Internet närmar sig med exponentiell hastighet, men våra hjärnor har ett stort försprång.

Talet hundra miljarder dyker upp på fler ställen. Man vet inte säkert men det finns ungefär 100 miljarder stjärnor i vår galax och man har också räknat ut att det finns omkring 100 miljarder galaxer.

Fettklumpen
100 miljarder neuroner och 100 miljarder webbsidor och 100 miljarder stjärnor och 100 miljarder galaxer. Man får en känsla av hur stort universum är, hur stort internet är och hur fantastik den här fettklumpen är som är min hjärna. En fettklump – inte mycket större än ett paket margarin - kan tänka på 100 miljarder galaxer, stjärnor, webbsidor samtidigt som den springer mina ben.

Mina senaste träningspass
Jag sprang rekordlångt med mina Fivefingers i torsdags. Jag ökar försiktigt med ca 1 km i veckan och det blev 9,03 km i maklig takt. De där sista 30 metrarna var ett ärevarv runt huset. Det kändes lite i vaderna efteråt - en skön känsla.

Igår sprang jag backintervaller när jag kom hem. Det blev 6 stycken repetitioner på 90 sekunder med aktiv vila däremellan då jag joggade ner. Jag värmde upp och varvade ner med 3 km löpning i återhämtningstempo. Det kändes bra efteråt. Det är viktigt, varje träning ska stärka självförtroendet.

Nu ska jag ut och springa en liten återhämtningsrunda. Det blir mellan 5 och 10 km beroende på hur det känns. Jag ska bara njuta och låta benen springa och tankarna vandra. Solen skiner och det är nästan bara jag som är vaken.


Vetenskapsnyheter

Kastvapen
Arkeologer har funnit ett stenåldersvapen, en s.k. atlatl, där en glaciär hade smält undan. Atlatl är en slags slunga som jägare använde under tidig stenålder. Tack vare kastvapen som spjut, atlatl, boomerang och pilbåge, knappade jägarna in 20-30 meter på bytesdjuren. Kastvapen är en ganska ny uppfinning. Kanske bara 50 000 år gammal. Innan dess jagade våra förfäder genom att springa ikapp bytesdjuren och sedan klubba eller sticka ned dem. Kastvapen rubbade maktbalansen som utvecklats under miljontals år och många av de stora bytesdjuren dog ut.

Vi är bra på att kasta stenar och spjut, inget djur är i närheten av oss när det gäller precision. När vår närmsta släkting schimpansen kastar något mot en fiende ska han ha tur om det träffar.

Kolla in filmen med killen som kastar boomeranger:


Nedtrappning
En intressant studie visar att nedtrappning två veckor inför en tävling leder till att musklerna stärks. Muskelcellerna befinner sig hela tiden i ett nedbrytande och uppbyggande tillstånd och forskarna tror att nedtrappningen ger de uppbyggande krafterna ett tillfälligt övertag. Resultatet av två veckors nedtrappning var att löparna i testet blev 6 procent snabbare över en 8 km lång sträcka.

8 kommentarer:

  1. Hejsan, hittade din blogg genom Staffans. Fint det här med länkar :)

    Verkar vara en väldigt intressant blogg. Löpning, lite småfilosofisk och vetenskap. Precis vad jag gillar att läsa om.

    Angående internet och kopplingen till hjärnan så är det här klippet lite intressant. Dock några år gammalt men poängen är väl den samma. http://www.youtube.com/watch?v=yDYCf4ONh5M

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade också hit via en annan träningsblogg. Mycket intressant, och härmed ligger du i mitt rss-flöde. Kör hårt och fortsätt skriva lika bra! :)

    Lägger inom en snar framtid upp en länk till dig via min egen blogg.

    SvaraRadera
  3. Intressant som vanligt! :) Läser gärna mer om VFF-löpning. Har smått börjat ett nytt bloggprojekt (se bloggadress), men än så länge är intresset svalt. Några tips? :)

    SvaraRadera
  4. Tack för länken Jonas. Han hade en siffra på antalet kopplingar också, 55 biljoner. Så internet har nog passerat antalet synapser nu. Om man gillar spekulativa hypoteser om hjärnor, ai och sånt så rekommenderar jag Ray Kurzweil bok The singularity is near. En motsatt åsikt kan man läsa i den gamla Gödel , Esher Bach från slutet av 80-talet.

    SvaraRadera
  5. Nu är du ute och cyklar. Antalet möjliga kombinationer av synapser är ju enligt din text bara 2*10^200.
    Det största talet som fins är ju en googleplex, 10^googol, d.v. en etta med en googol nollor. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nä det är du som är ute och cyklar. Googleplex är Googles huvudkontor. Men googolplex är ett stort tal, fast jag vet inte riktigt vad man ska ha det till förutom till sånt här snack;)

      Radera
    2. Det finns inget största tal. Om det fanns ett största tal (och det hette till exempel Johan) skulle vi ju kunna ta det gånger sig själv och då få Johan Johan som skulle vara Johan gånger större än Johan :)

      Radera
    3. Precis och summan av alla heltal från 0 till oändligheten blir -1/12. Skumt:)

      Radera